Wirtualny Nauczyciel>Blog>Efektywna nauka>
Dlaczego matematyka budzi w nas przerażenie?
Dlaczego matematyka budzi w nas przerażenie?
Julka
Efektywna nauka

Dlaczego matematyka budzi w nas przerażenie?

Jest jednym z mniej lubianych szkolnych przedmiotów. Dlaczego matematyka budzi w nas przerażenie? Powodów jest kilka. Trudności w nauce sprawiają nie tylko liczby, ale także logiczne zadania, skomplikowane wzory i niezrozumiałe działania. Czy lęk przed królową nauk można skutecznie poskromić? Poznaj kilka wskazówek, dzięki którym podejdziesz do matematyki z większym spokojem.

MATEMATYCZNY KATAKLIZM – CZYLI DLACZEGO TEN PRZEDMIOT CIESZY SIĘ TAK ZŁĄ SŁAWĄ?

Matematyka to prawdopodobnie jeden z najbardziej nielubianych przedmiotów szkolnych. Według wielu uczniów najlepsza lekcja matematyki to ta, która jest odwołana. Powodów odczuwanej awersji można dopatrywać się na wielu płaszczyznach – począwszy od notorycznych braków w przerabianym materiale, aż po jedno złe doświadczenie, które na dobre może przekreślić miłość ucznia do zadań umysłowych.

Niezależnie od czynników, wpływających na taki stan, jedno jest pewne: z roku na rok rośnie liczba dzieci, które na myśl o matematyce odczuwają wyłącznie strach i odrazę. Problem ten jest na tyle rozległy, że „lęk matematyczny” coraz częściej uznawany jest przez naukowców z Nuffield Foundation za stan psychiczny, uniemożliwiający uczniom efektywne uczenie się. Jest to związane z faktem, iż znacząco zakłóca on zdolności radzenia sobie z omawianym materiałem. Skąd jednak biorą się te problemy i niechęć do nauki matematyki?

DLACZEGO BOIMY SIĘ MATEMATYKI?

Matematyka należy do przedmiotów ścisłych, wobec czego automatycznie wrzucamy ją do worka z napisem „trudne”. Nie jest to bowiem dyscyplina, której jesteśmy w stanie nauczyć się na pamięć. To główny problem z nauką matematyki i jednocześnie jego przyczyna.

Przyswajanie matematyki wymaga zrozumienia i praktyki, na które często brakuje czasu, chęci i motywacji. W takiej sytuacji o wiele prościej jest powiedzieć, że czegoś nie lubimy i nie umiemy, niż przeanalizować na chłodno, w czym tak naprawdę tkwi problem – i spróbować temu zaradzić.

Przyjęło się, że matematyka nie lubi kompromisów. Nie jest też przedmiotem, w którym można blefować i "lać wodę". Istnieje jedno rozwiązanie oraz jeden prawidłowy tok rozumowania i niezależnie od tego, jak byśmy się nagimnastykowali, nie dojdziemy do niego innym sposobem.

Zamiast więc próbować, większość uczniów postanawia odpuścić, przyjmując podejście, że „jakoś to będzie”. Z takim postępowaniem wiąże się brak odczuwania sensu w tym, co się robi. Jeżeli czegoś nie rozumiemy, oczywiste staje się, że prędzej czy później uznamy, iż nie jest nam to do niczego potrzebne. Po co więc w takiej sytuacji tracić czas, aby się tego nauczyć? Jednak ten przedmiot trzeba zaliczyć w każdej klasie, dlatego jak zachęcić dziecko do nauki matematyki? Jak pomóc w jej zrozumieniu?

NIE ROZUMIEM, ALE PRZECIEŻ SIĘ NIE PRZYZNAM – NAJGORSZY SCENARIUSZ

Poczucie wstydu to jeden z najczęstszych powodów, przez który uczniowie nie przyznają otwarcie, że coś jest dla nich niezrozumiałe. Zamiast zgłosić problem nauczycielowi, postanawiają więc samodzielnie uporać się z uciążliwym tematem. To z kolei rodzi braki w podstawach matematyki (gdzie wszystko jest ze sobą powiązane!), co finalnie nigdy nie kończy się happy endem. W tym miejscu warto nadmienić, iż współczesna szkoła nie jest w stanie zapewnić uczniom indywidualnego podejścia do nauki. Ciągły pośpiech jest zaś najgorszym przewodnikiem, jeżeli chodzi o naukę jakiegokolwiek przedmiotu.

Problemy z nauką matematyki można jednak poskromić, jeżeli uczeń będzie pytał nauczyciela o to, czego nie rozumie. Jeśli rówieśnicy zobaczą, że dla kogoś matematyka jest równie niezrozumiała, to nie będą wstydzili się zadawać pytań. Wspólnie łatwiej zrozumieć więcej.

JAK SPRAWIĆ, ABY LEKCJE MATEMATYKI NIE SPĘDZAŁY SNU Z POWIEK?

Wbrew pozorom – i zapewne ku ogólnemu niedowierzaniu wielu uczniów i ich rodziców – nauka matematyki może być przyjemnością! Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest przede wszystkim zrozumienie rządzących nią reguł.

Jak wspierać ucznia z trudnościami w nauce matematyki? Naukę ułatwia:

  1. systematyczność,
  2. pytanie o zagadnienia, które są niezrozumiałe,
  3. dociekanie i uczenie się w domu,
  4. korzystanie z innych pomocy naukowych typu: Internet, książka, aplikacja do nauki matematyki,
  5. wspólna nauka z osobą, która matematykę ma opanowaną.

Przede wszystkim należy podejść do nauki matematyki bez strachu i odrazy, które trzeba zastąpić cierpliwością i motywacją. My doskonale wiemy, jak w tym pomóc!

Podsumowanie

Wirtualny Nauczyciel to nowoczesna forma korepetycji, która charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego ucznia. Dzięki temu nigdy nie zostaje on z matematycznym problemem sam na sam! Aby osiągnąć jak najlepsze efekty w nauce, korzystamy z sokratejskiej metody nauczania, która pobudza do samodzielnego myślenia. Jako niezawodny nauczyciel doradzamy i mobilizujemy do działania, lecz nigdy nie dostarczamy gotowych rozwiązań! Teraz już wiesz, dlaczego matematyka budzi w uczniach przerażenie. Pamiętaj jednak, że problemy w nauce matematyki można pokonać z pomocą odpowiednich narzędzi i indywidualnym podejściem.

Testuj Wirtualnego Nauczyciela przez 7 dni zupełnie za darmo

Przekonaj się, że indywidualne podejście daje najlepsze efekty.

Polecane artykuły

Poster
Efektywna nauka

Efektywne ćwiczenia na koncentrację!

Umiejętność koncentracji to jeden z kluczowych elementów, jeżeli chodzi o efektywną naukę. Kiedy jej zabraknie lub gdy nie jest wystarczająca, nawet długie powtarzanie konkretnego materiału nie przyniesie pożądanych efektów. Każdy uczeń powinien więc codziennie poświęcać choć trochę czasu na wykonywanie ćwiczeń na koncentrację! Jak to robić?

Poster
Efektywna nauka

Poznaj techniki efektywnego uczenia się!

Metody efektywnego uczenia się to temat, z którym raczej nie zetkniemy się na szkolnych lekcjach. Rzadko który nauczyciel przywiązuje wagę do tego, aby nauczyć uczniów skutecznego uczenia się. Zasiadając przed książkami, chcemy jednak, aby nauka przebiegała sprawnie i przynosiła zamierzone rezultaty. Jak więc radzić sobie z uczeniem się na własną rękę?

Poster
Efektywna nauka

To nie wina nauczyciela – przeciążone klasy i brak indywidualnego podejścia do ucznia

Nieefektywne metody nauczania przynoszą opłakane skutki dla systemu edukacji. W ostatnich latach zauważalny stał się systematyczny wzrost liczby uczniów, którzy zamiast szkoły publicznej korzystają z jej prywatnej alternatywy lub całkowicie przenoszą edukację w cztery ściany domu. Powodów takiego zachowania może być wiele, jednak wśród najczęstszych wymienia się… nieefektywne techniki nauczania – w końcu do szkoły chodzimy po to, aby wynieść z niej potrzebną wiedzę! Czy jednak wina za taki stan rzeczy spoczywa na nauczycielu?